Jihuu!!! Nyt on uusien nettisivujen ensimmäisen postauksen aika! Tässä postauksessa käyn läpi sitä, mitä verkostomarkkinointi oikeastaan on ja miten se eroaa perinteisestä kaupankäyntimallista. Lisäksi käyn läpi sitä, miksi minusta verkostomarkkinointi on huikea liiketoimintamahdollisuus.

Verkostomarkkinointi on kasvanut viime vuosina huimasti niin Suomessa kuin maailmallakin. Se tunnetaan myös suoramyyntinä tai monitasomarkkinointina. Itse pidän eniten nimestä suosittelumarkkinointi. Verkostomarkkinointi on liiketoimintamuoto, joka tarjoaa huikeita mahdollisuuksia yrittäjähenkisille ihmisille. Niille, jotka haluavat luoda itselleen oman liiketoiminnan ilman suurta taloudellista riskiä.
Ihmiset voivat kohtuullisella summalla (yleensä noin 100€) tulla liittyä valmiiseen järjestelmään ja aloittaa heti liiketoiminnan rakentamisen. Verkostomarkkinointiin liittyy monenlaisia ennakkoluuloja, mutta käsittelen niitä hieman myöhemmin. Yksinkertaisesti sanottuna kyse on yhdestä jakelutavasta.

Perinteinen jakelumalli

Perinteisessä jakelutavassa tuotteen valmistaja etsii agentin, jotta pääsee markkinoille. Agentin tehtävänä on huolehtia viestinnästä ja hän myös etsii tuotteelle sopivan tukkumyyjän. Tukkumyyjä varastoi ja jakelee tavaran vähittäiskauppaan. Agentti palkkaa ja kouluttaa myyjiä, joiden tulee käydä kaupoissa ja kouluttaa henkilökuntaa. He myös varmistavat tuotteen optimaalisen sijoittelun niin, että asiakas huomaa tuotteen.

Agentin on myös huolehdittava markkinoinnista, jotta tietäisimme tuotteista. Hän valitsee yhden tai useamman erilaisista markkinointitavoista, kuten TV-, radio-, facebook- tai lehtimainonta.

Kuva kirjasta Verkostomarkkinointi – Sinun aikasi – Sinun valintasi, kirjoittanut Jannie Bak

Tulevaisuuden jakelumalli

Verkostomarkkinoinnissa jakelu tehdään paljon yksinkertaisemmin. Siinä tuote kulkee suoraan valmistajalta asiakkaalle. Tyytyväiset asiakkaat jakavat henkilökohtaisen kokemuksen ja tyytyväisyytensä tuotteeseen ja näin herättää kiinnostusta uusissa asiakkaissa. Näin hän luo lisäansiota itselleen lähes huomaamatta. Ylimääräisiä varastointikuluja ei tule eikä myöskään perinteisiä markkinointikuluja. Säästetty raha menee jälleenmyyjien palkitsemiseen ja tuotekehitykseen, koska tässä jakelumallissa laadun on pakko olla todella hyvä, muuten toiminta loppuu nopeasti.

Kuva kirjasta Verkostomarkkinointi – Sinun aikasi – Sinun valintasi, kirjoittanut Jannie Bak

Verkostomarkkinointi

Verkostomarkkinointi on huikea liiketoimintamahdollisuus. Se on konsepti, jossa kaikki voittavat: se on edullista valmistajalle ja se on edullista myös kuluttajalle. Niille, jotka haluavat rakentaa tulonlähteen verkostomarkkinoinnin avulla, se on myös edullista.

Verkostomarkkinoinnin avulla voi rakentaa liiketoiminnan itselleen

  • ilman suuria taloudellisia resursseja
  • ilman pankista haettavaa lainaa
  • ilman suurta varastoa, joka sitoo pääomaa

Verkostomarkkinoinnissa voi liiketoimintaa rakentaa kaikessa rauhassa oman toimen ohella. Toimit itse omana pomonasi ja päätät, milloin ja miten paljon työskentelet. Panostuksesta riippuen, on mahdollista rakentaa 5-7 vuoden kuluessa taloudellinen perusta, jonka ansiosta on vapaa valitsemaan, mitä haluaa. Haluaako jatkaa toimessaan vai tehdä pelkästään verkostomarkkinointia. Tämä on se vapaus, joka liittyy verkostomarkkinointiin.

On kuitenkin ymmärrettävä, ettei ole kyse Eurojacpot voitosta. Jos sinulle sanotaan, että verkostomarkkinoinnilla rikastuu nopeasti sohvalla makoillen, niin se ei pidä paikkaansa. Niin se ei mene. Verkostomarkkinointi on työtä siinä missä muutkin työt ja menestyminen vaatii aina kovaa työtä, teet sitten mitä tahansa.

Jotta saat luotua uran verkostomarkkinoinnilla, merkitsee se kouluttautumista ja työskentelyä tosissaan. Työllämme tuomme lisäarvoa valitsemallemme yritykselle ja meidät palkitaan siitä. Palkkio maksetaan siitä intohimosta, joka sinulla on yrityksen tuotteisiin. Kun annat intohimosi näkyä, yhä useammat kiinnostuvat tuotteista ja haluavat käyttää niitä.

Itselleni verkostomarkkinointi sopii mainiosti ja pidän siitä, että

  •  voin tehdä työtä normaalin työni ohessa
  • saan päättää paljonko käytän aikaani siihen
  • saan päättää milloin työskentelen
  • voin itse päättää kenen kanssa työskentelen

Olen tutustunut ihaniin uusiin ihmisiin tämän työn kautta ja saanut myös omaa talouttani paremmille raiteille. Matkani on vasta alussa, mutta olen erittäin innoissani tästä ja tuskin maltan odottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

Jos sinäkin haluat suurempaa vapautta, että voisit suunnitella sinun oman elämäsi, jotta saisit enemmän aikaa itsellesi ja asioille, joita kohtaan tunnet intohimoa, suosittelen sinua tutustumaan paremmin siihen, mitä mahdollisuuksia verkostomarkkinointi sinulle antaa. Verkostomarkkinointi vaatii varsinkin aluksi panostamista ja työtä, joten on tärkeää valita sellainen yritys ja tuotteet, joista itse aidosti tykkäät ja haluat käyttää joka päivä. Tällöin työn tekeminenkään ei tunnu työltä.

Mitä mieltä sinä olet verkostomarkkinoinnista?

Oletko sinä nyt/oletko joskus ollut mukana siinä ja tehnyt liiketoimintaa?

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista