Verkostomarkkinointiin liittyy monenlaisia ennakkoluuloja. Useimmiten kuulee, että verkostomarkkinointi yhdistetään pyramidihuijaukseen. Kun kysyy tarkemmin, mitä pyramidihuijauksella oikeastaan tarkoitetaan, niin hyvin harva pystyy antamaan järkevää selitystä.

Yleensä kyse on siitä, että henkilöllä tai hänen tuttavallaan on ollut jokin ikävä kokemus verkostomarkkinoinnista. He ovat sattumien kautta ehkä joutuneet ihmisten kanssa tekemisiin, jotka ovat olleet mukana laittomassa pyramidimyynnissä.

Laittomassa pyramidimyynnissä on kyse sellaisesta konseptista, jossa tavanomaisesti ei myydä mitään tuotetta vaan kerätään rahaa hankkimalla jäseniä tarkoituksena rikastuttaa henkilö tai henkilöt, jotka ovat käynnistäneet sen.

Jos on ollut mukana tällaisessa toiminnassa, niin on varmasti menettänyt rahaa ja siitä on varmasti syntynyt säröjä myös ihmissuhteisiin. Tätä pohjaa vasten on helppo ymmärtää ihmisen varauksellinen suhtautuminen verkostomarkkinointia kohtaan jos henkilön mielessä kaikki verkostomarkkinointi on laitonta pyramidimarkkinointia.

”Vain ensimmäiset mukaan lähteneet tienaavat”

Laittomien pyramidihuijauksien tähden verkostomarkkinointiin yhdistetään myös väärinkäsitys siitä, että vain alusta saakka mukana olleet voivat tienata. Tai että vain huipulla ansaitsee, ei muulloin. Tosiasiassa on mahdollista, että ihminen joka on ollut mukana verkostomarkkinoinnissa alusta lähtien, ei ansaitse euroakaan. Jos ei tee töitä, niin ei myöskään ansaitse rahaa. Tämä sama pätee kaikkiin verkostomarkkinoijiin, ihan sama milloin on aloittanut.

Yrityksessä, joka käyttää verkostomarkkinointia jakelutapanaan, ei sijainti verkostossa ole se mikä ratkaisee tulot. Vain se työ, jonka yksittäinen henkilö tekee ja ne tulokset, jotka hän saa liikevaihdon muodossa aikaan, voivat aikaansaada tuloja. Reilua, eikö?

Kaiken takana pyramidihuijaus?  

Nimitys “pyramidihuijaus” on valitettavasti hyvinkin harhaanjohtava, sillä liiketoiminnan muodolla ei ole mitään tekemistä sen laillisuuden ja laittomuuden kanssa. Itse asiassa, jos tarkkailet melkein minkä tahansa liiketoiminnan, yrityksen, hierarkian (jopa kirkkojen) rakennetta, löydät niistä piirteitä, jotka muistuttavat pyramidia.

Suunnataanpa hetkeksi ajatukset pois verkostomarkkinoinnista niin sanottuun normaaliin työhön, vaikkapa päivittäistavaraliikkeen myyjään. Myyjällä on ohjaaja, joka auttaa myyjää alkuun työssään. Ohjaajalla on esimies, esimiehellä on johtaja. Kaikki ovat vastuussa työstään ylemmälle johtoportaalle, kunnes tullaan ihan huipulle asti. Kaikki myös tekevät työtä sen eteen, että yritys kasvaisi ja menestyisi entistä paremmin. Tästä ryhmästä jokainen motivoitunut yksilö haluaa edetä yrityksessä. He haluavat saada enemmän menestystä ja lisää palkkaa. He pitävät työstään ja kertovat siitä muille.

Kun olet käynyt syömässä ravintolassa, jonka ruuasta erityisesti pidit, kerrotko siitä ystävillesi? Tai jos löydät ihanan reseptin, kerrotko myös siitä? Jos on näin niin, emmekö me silloin ole kaikki mukana jonkinlaisessa pyramidijärjestelmässä?

Pyramidihuijaus on laiton liiketoimintamuoto, jossa ainoa tapa tienata rahaa on hankkia uusia jäseniä ilman kunnollista tuotetta. Sitä vastoin taas lailliset verkostomarkkinointimahdollisuudet myyvät oikeita tuotteita, joista ansio tulee ja he voivat tarjota jäsenilleen huomattavan paljon enemmän ansiomahdollisuuksia.

Laillisen ja reilun verkostomarkkinointiyrityksen tunnistaa usein myös siitä, että se on pitkäikäinen. Yritys, jota itse edustan, on toiminut Suomessa jo lähes 20 vuotta. Kyseinen yritys on myös Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton jäsen ja täten sitoutunut noudattamaan ASML:n laatimia reilun pelin sääntöjä. Myös markkinointijärjestelmämme on korkeimman oikeuden hyväksymä.

Minkälaisia kokemuksia sinulla tai tuttavillasi on verkostomarkkinoinnista?

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista